Pohodlná cesta vlakem na letiště v Mošnově nebo cesta do pekel?
V první řadě je zajímavé sledovat postupný vývoj v poskytování informací o plánované výši nákladů na tuto investici. Reportáž a následná tisková zpráva České televize ze dne 23. 2. 2012 informuje o odhadu ve výši 900 mil. Kč. Zhruba o měsíc později Mladá fronta Dnes (ze dne 5. 4. 2012) cituje náměstka hejtmana Nováka, který sděluje: „Předpokládané náklady na vybudování tříkilometrového úseku ze Sedlnic do Mošnova jsou 1 100 mil. Kč“. Poslední zpráva o výsledku tendru na tuto část projektu překvapivě hovoří o vítězné částce ve výši 525 mil. Kč. Tímto podivuhodným veletočem čísel bohužel pochybnosti o připravované investici nekončí. Ze srovnání počtu přepravených pasažérů za rok 2011 je zřejmé, že v regionální konkurenci je ostravské letiště v dnešní době bohužel téměř mimo hru (Katovice – 2,5 milionu cestujících, Brno – 557 tisíc cestujících, Ostrava – 274 tisíc cestujících). Za této situace nijak nepomohou výmluvy současného vedení a dozorčí rady letiště na chybná rozhodnutí bývalé politické garnitury a managementu, na krizi, na specifický (negativní) vztah k cestování místního obyvatelstva atd. Další vydatné pumpování peněz do železničního spojení v podstatě sezónního letiště, navíc při absenci jasně definované vize do budoucnosti, svědčí o velmi podivném manažerském přístupu vlastníka, kterým je Moravskoslezský kraj. S ohledem na skutečnost, že se jedná o veřejné finance, je v zájmu nás všech, aby byla provedena důkladná ekonomická analýza s návaznou diskuzí odborné i laické veřejnosti.
Ke schválení této nemalé investice je zcela nezbytné předložit přesvědčivé odpovědi na celou řadu otázek. Namátkou lze uvést některé z nich. Existuje seriózně zpracované ekonomické srovnání všech dostupných forem dopravy pro letiště z Ostravy a blízkého okolí? Jaká bude vytíženost železniční dopravy s přihlédnutím k faktu, že například z nejlidnatější části Ostravy – Jihu, je vzdálenost na letiště po ne příliš vytížené silnici přibližně 15 km? Jak je zohledněna existence už tak předražené dálnice v dosahu letiště? Jak je posuzována skutečnost, že jen těžko si je možné představit situaci, kdy lidé z dalších měst regionu jako Frýdek-Místek, Karviná, Havířov či Třinec budou volit složité cestování vlakem přes Ostravu, tedy budou muset absolvovat mnohem delší cestu po železnici? Jak často budou vlaky z Ostravy na letiště a zpět odjíždět s přihlédnutím k dosavadnímu, v podstatě sezonnímu provozu letiště?
Namísto objektivní a kritické diskuze, předložení jasných argumentů a ucelené koncepce rozvoje letiště, slyšíme opakovaně z úst předsedy dozorčí rady letiště, současného prvního náměstka hejtmana kraje a kandidáta na pozici hejtmana v nadcházejících podzimních krajských volbách v jedné osobě Miroslava Nováka následující slova: „Celé kouzlo této stavby spočívá v tom, že značná část bude profinancována z evropských peněz, které nejde použít na jiné aktivity“(citace z tiskové zprávy České televize ze dne 23. 2. 2012). Jinak řečeno pan náměstek obhajuje tuto nemalou investici tím, že pokud se nevyužije tato dotace na stavbu železnice, kraj tak o tuto dotaci přijde. V Moravskoslezském kraji zcela určitě existuje celá řada mnohem potřebnějších a jednoznačně lépe obhajitelných investic v oblasti dopravní obslužnosti. Jak dlouho bude zkoušena trpělivost už tak politikou unavené a oprávněně naštvané veřejnosti podobnými nepromyšlenými projekty?
Ve světle posledních událostí podivného čerpání eurodotací v naší zemi může být takový přístup v „lepším“ případě vnímán jako manažerské pochybení lidí, kteří z titulu svého politického postavení bohužel stále ještě nenesou žádnou osobní odpovědnost za případné chybné rozhodnutí. V tom horším případě je do povědomí veřejnosti zaseto nebezpečné semínko pochybností, že na začátku podobných projektů sice může existovat ušlechtilá myšlenka, ale na jejím konci hrozí šustění bankovek, občas za přítomnosti Útvaru odhalování korupce a finanční kriminality. Pohodlná cesta vlakem na letiště se tak může pro kraj a jeho obyvatele změnit v pomyslnou cestu do pekel v podobě reálné hrozby odmítnutí proplacení dotace z důvodu naprosté neúčelnosti celé investice. Takový scénář si zcela jistě nikdo z nás nepřeje.
Pavel Szturc
Nenechme padnout český průmysl
Průmysl v naší zemi představuje díky tradičně silnému ukotvení dlouhodobě nejvýznamnější segment tuzemské ekonomiky. Na celkovém HDP naší země se podílí přibližně 30% a zároveň tvoří páteř zahraničního obchodu ČR.
Pavel Szturc
Může válka na Ukrajině způsobit celosvětový hladomor?
Probíhající válka ohrožuje potravinovou bezpečnost v celém světě. Export pšenice jak z Ruska, tak z Ukrajiny je velmi omezený. To vede k velkému nárůstu cen. Země, které jsou závislé na dovozu pšenice, začínají mít velký problém.
Pavel Szturc
Přestaňme se vzájemně urážet a napadat kvůli očkování a protilátkám
V poslední době se objevuje celá řada velmi razantních názorů na očkování. Jedna skupina často velmi vzdělaných osobností je skálopevně přesvědčena o tom, že kdo se nenechá očkovat je ignorant, sobec a hlupák.
Pavel Szturc
"Kdo nesouhlasí s prezidentem, je prostě dement..."
Prezident věří, že navzdory lamentacím se katastrofa už blíží svému díky očkování. Na podzim by podle jeho slov měla být větší část národa proočkována.
Pavel Szturc
Očkovací mikromanažer baví na youtube
„Jsem krizový manažer, z jiného světa. Vybudoval jsem firmu od nuly. Já to řídím, já je terorizuju. Včera jsem mluvil s asi pěti řediteli. Dělám mikromanagement...“
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
VIDEO: V Londýně hořel autobus. Hasiči požár zvládli až po více než hodině
Pět hasičských vozů a třicet hasičů zasahovalo v sobotu odpoledne v Twickenhamu na jihozápadě...
Sněmovna bude příští týden schvalovat sporné zkrácení doby oddlužení
Sněmovna bude příští týden schvalovat sporné zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři...
Nizozemec si na zahradě postavil hrad, jeho interiér láká turisty z celého světa
Šestasedmdesátiletý Nizozemec Gerry Halman si na své zahradě postavil pětipatrový hrad. V...
Poštovní známka po bagetě i voní. Francie uctila symbol gastronomie
Francouzská pošta představila novou známku s obrázkem bagety převázané stužkou v barvách trikolory....